ضد یخ بتن

بتن مهمترین وپرکاربردترین مصالح ساختمان سازی در صنعت جهانی ساختمان سازی است با توجه به اهمیت و کاربرد بتن در ساختمان سازی تحقیقات بین رشته ای دربتن برای افزیاش کیفیت و طول عمر بتن و تولید ضد یخ بعنوان یک عامل تعدیل کننده ی اثرات مخرب شرایط جوی بر بتن می باشد ضدیخ ها با کاهش دمای انجماد آب متناسب با میزان آن در بتن و نقش تسریع کنندگی در بتن در دمای زیر صفر درجه دارد ضد یخ ها باعث پیشگیری ازیخ زدن بتن ها میشود و همچنین با کند کردن واکنش ها تا زمانی که دمای مناسب فراهم شود و فرایند واکنش ها با سرعت عادی پیگیری شود.

انواع ضد یخ در بتن شیمی سازه

ضد یخ بتن پودری

در تولید این نوع از ضد یخ بتن، از ترکیب انواعی از نمک های معدنی و کلسیم کلراید خالص با یک نسبت خاص استفاده شده است. ضد یخ بتن پودری باعث افزایش گرمازایی در بتن و در نتیجه سرعت بالاتر گیرایی آن برای استفاده در سازه بتنی می گردد. ضد یخ بتن پودری با کاهش نقطه انجماد مخلوط آب و سیمان، فرایند یخ زدگی بتن را دشوارتر می کند.

باید این نکته ضروری را مدنظر داشت که استفاده از این نوع از ضد یخ بتن در بتن های مسلح، به علت این که بر پایه یون کلراید می باشند مجاز نمی باشند.

ضد یخ بتن مایع

در تولید ضد یخ بتن مایع از ترکیبی بر پایه نیتریت های سدیم و کلسیم استفاده شده است. ضد یخ بتن مایع باعث افزایش حرارت زایی فرایند هیدراسیون و افزایش سرعت گیرایی مخلوط آب و سیمان (گیرایی سریعتر بتن برای استفاده) می گردد. از مزیت های ضد یخ بتن پودری، سازگار بودن آن با انواع مختلف بتن می باشد و برای بتن های مسلح نیز قابل استفاده است.

ضديخ بتن در حقيقت يک زودگير بوده که با ايجاد يک واکنش گرمازا در بتن سرعت گيرش اوليه بتن را افزايش ميدهد.ضديخ بتن به تنهايي در دماي پايين يخ ميزند زيرا ترکيبات اصلي ضديخ بتن نيترات کلسيم بوده.علت اينکه بعضي از ضديخ هاي موجود دربازار در دماي پايين يخ نميزنند اين است که ان ها ضديخ پايه نمک بوده که همراه با درصدي الکل توليد شده که براي بتن بسيار خطرناک بوده و خسارت هاي جبران ناپذيري به بتن وارد خواهد کرد.يکي از راه هاي تشخيص ضديخ پايه نيتريک با ضديخ نمک وزن مخصوص ميباشد بدين گونه که نيترات ها داراي وزن مخصوص بالا ميباشند. بطور معمول ضديخ بتن پايه نيتريک در يک گالن 20ليتري حدود26 کيلوگرم گنجانده ميشود.ضد يخ نمکي وزن مخصوص 1 دارد.پس يک راه شناخت ضديخ وزنش در يک 20 ليتري ميباشد.ضد يخ نيتراتي تلخ مزه و ضديخ نمکي شور ميباشد.
ضد یخ ویژه بتن(ویژه بتن های مسلح) K750A
تعریف: ضدیخ بتن جهت تسریع روند گیرش بتن و تشدید حرارت زایی واکنش هیدراتاسیون سیمان بوده و برای بتن ریزی در هوای سرد توصیه می شود.
این محصول با استانداردهای ACI 306R BS 5075, مطابقت دارد.
خواص، اثرات و موارد کاربرد :
بتن ریزی در هوای سرد 15- الی 10+ درجه سانتی گراد
افزایش سرعت گیرش بتن و سخت شدن آن
کاهش نسبت آب به سیمان در شرایط کارایی ثابت ( 5/0 را به 45/0 می رساند)
سازگاری با انواع سیمان پرتلند به جز سیمان تیپ 4
افزایش سرعت هیدراتاسیون، انسجامو دوام بتن در برابر یخبندان و بالا بردن گرما زایی

میزان مصرف ضديخ بتن: بر حسب عیار بتن و حداقل دمای محیط در 24 ساعت بتن ریزی 2% الی 6% وزن سیمان

روش مصرف ضديخ:
به دو روش می توان استفاده کرد :
ترکیب همزمان با آب اختلاط
پس از اختلاط بتن یا ملات به آن اضافه گردد

مشخصات فنی ضد يخ بتن:
رنگ: قرمز
PH : 5/6
وزن مخصوص: gr⁄〖cm〗^3 35/1
حالت فیزیکی: مایع محلول در آب
یون کلر: نــدارد
ملاحظات:
مدت و شرایط نگهداری: یک سال دور از یخ زدگی و نور خورشید(این محصول در فصل سرد سال تا دمای 15- درجه یخ نمی زند)
دمای بتن ریزی و ملات: 15- الی 10+ درجه سانتی گراد
بسته بندی: گالن 25 کیلوگرمی